Hírek

A közösségi szolgáltatások voltak a választás győztesei 2010.04.16 Az országgyűlési választások mindenkit érintenek, ezért a médiumok ilyenkor óriási figyelmet kapnak, s állampolgárok milliói ragasztják tekintetüket a tévére vagy a számítógép monitorára. Idén a kampánycsend meghosszabbítása különleges helyzetet teremtett.

A webes kommunikáció, a blogok, közösségi szájtok és az online média egyesített erejével idén tagadhatatlanul legyőzte a klasszikus elektronikus médiumokat. Mennyi ideje várják már sokan, hogy főműsoridőben a Magyar Televízió, a TV2 vagy egyéb országos csatornák arra kényszerüljenek, hogy percenként kimondják adásban azt a szót, hogy "Twitter" vagy "blog". Most vasárnap megtörtént, s az információéhség több millió felhasználót szabadított rá a hazai online világra.

Címlapon a nép

A politikával is foglalkozó hírportálok, mint az Index és az Origo a választások miatt a szokásos vasárnap esti látogatottságuknak kétszeresét-háromszorosát könyvelhették el, miközben a tematikus szájtok látogatottsága azonos maradt vagy akár csökkent is. A vezető híroldalak helyszíni tudósításai, illetve olvasmányosabb cikkei és statisztikai ábrái kitöltötték a címlapokat, de emellett idén még a konzervatívabb Origo is címlapra tette a közösségi kommunikációs termést.

A Yamm.hu-tól származó információk szerint 1454 magyar Twitterező közel 9 ezer üzenetet hozott létre vasárnap este a választással kapcsolatosan (#voks10, #valasztas2010) amivel a tévés közvetítés hiányosságai miatti információéhségüket csillapították, másrészt civil emberként gondolataik kikerülhettek a vezető szájtok címlapjára is. Ugyan az Index és az Origo esetében is szűrt üzenetfolyamról van szó, de nagyon sok olyan komoly vagy éppen vicces gondolatfoszlány vált a közösségi intelligencia részévé, ami pár évvel ezelőtt még a négy fal között maradt volna.

Telített volt minden közösségi médium

A Facebook hírfolyama is telítetté vált, a felhasználók megállás nélkül osztották meg a képeket, videókat, gondolatokat vagy éppen az akkor még korlátozottan rendelkezésre álló eredményeket, az ismerősök pedig kommentálták és továbbosztották ezeket. A Facebook esetében sajnos nem állnak rendelkezésre statisztikai adatok, de vasárnap este bárki láthatta, hogy pörög az üzenőfal. A közösségi kommunikációnak sikerült az internetező magyarok körében kiváltania az elektronikus tömegmédiát, hiszen az információk szelekciója is létrejött, az érdekes és fontos hírek terjedtek, ráadásul nagyon gyorsan, általában percek alatt terítve a közönséget.

A fogyasztható tartalom szállítói természetesen leginkább a blogok voltak, s nem meglepő módon az eredményekre várakozás időszakában rekordlátogatottság özönlött például a Blog.hu oldalaira is. Ehhez egyrészt az kellett, hogy a hétköznapokból is jól ismert politikai blogok szinte mindegyike hiperaktív volt ezen az estén, s csak a "nevesebb" bloggerek több tucatnyi bejegyzést írtak. Az Index főoldalán is a szokásosnál nagyobb teret kaptak a politikával foglalkozó blogok. Ehhez még hozzájött az OVB döntésképtelensége miatt kialakult kampánycsend-botrány, illetve hogy értelmezhető eredmények először a mandiner.blog.hu-n jelentek meg, amelyek aztán Twitteren, Facebookon és más csatornákon is elterjedtek, de még a tévék műsoraiba is bekerültek.

Rekordok a Blog.hu-n

Az eredmények magukért beszélnek, vasárnap 401 ezer egyedi látogatót mért a Medián Webaudit a Blog.hu-n. A legolvasottabb blog az m1-en szakértő Török Gáboré volt, aki egymaga 52 ezer egyedi látogatót tudott becsalogatni, s az aktuális posztjában aznap 2500 hozzászólás keletkezett - írja Barczi Imre (blumi, Blog.hu). Érdekes, de hétfőn a blog.hu népszerűsége tovább nőtt, nyilván a munkahelyen is sokan folytatták a választással kapcsolatos hírek és vélemények olvasását. Hétfőn 458 ezer egyedi látogatót ért el a Blog.hu.

A híroldalak is rekordokat döntöttek, a márciusi vasárnapokhoz képest 50-90 százalékkal nőtt meg a látogatók száma. A Medián Webaudit adatai alapján április 11-én az Origo nyitólapján a szokásos vasárnapi 239 ezer látogató helyett 364 ezer tűnt fel, a rovatoldalakon pedig 394 helyett 564 ezer, ami 52, illetve 48 százalékos növekedés. Az Index esetében ez még markánsabb, hiszen a címlapon 294 ezer helyett 472 ezer, a tartalmi oldalakon pedig 360 ezer helyett 562 ezer ember fordult meg, ami 60 illetve 56 százalékos különbség. A Magyar Televízió oldalán ugyan vasárnaponként csak 44 ezer ember fordult meg márciusban, s a két nagy szereplő eredményét meg sem tudta közelíteni, de itt a mostani 77 ezres eredmény 87 százalékos bővüléstt jelent.

Összehasonlításképp az iWiW mindössze 1,2 százalékkal növelte vasárnapi látogatottságát, tehát a felhasználók vagy egyébként is ott tobzódnak vasárnaponként, vagy egyszerűen a felület nem alkalmas arra, hogy használható formában továbbítson információkat, ezért a választás estéjén az internetezők ezt nem használták.

Lelassult az internet

A megnövekedett terhelést jól bírták a nagy szájtok, csak kisebb lassulások jelentkeztek a nagyobb híroldalakon - derül ki a Medián webDIAG által a HWSW-nek küldött statisztikákból. Az elérési idők a szokásos ezredmásodperces értékekről időnként akár 5-10-15 másodpercre is nőttek. Az Indexen kevésbé, az Origo-n ez inkább jellemző volt. A Blog.hu viszont nem volt felkészülve a sokkra, este 7 és 11 óra között három alkalommal is hosszabb időre elérhetetlen volt a szolgáltató túlterheltség miatt, s ez után is érezhetően lassan működött.

A pártok közül az LMP és a Jobbik oldala lassult be, de egyébként mindegyik talpon maradt. A www.valasztas.hu szintén bírta a gyűrődést, valószínűleg azért, mert az OVB volt a legutolsó hírforrás, ami eszébe jutott az internetezőknek. Rövid ideig a kereskedelmi tévék is küzdöttek a terheléssel, de a Hír TV-t leszámítva mindenkinek sikerült ezt kezelni. Az szinte egész április 11-én nehezen elérhető volt.

Győzött az internet

Akár tartalmilag, akár az információáramlás tekintetében, akár a forgalmi adatok alapján vizsgáljuk a 2010-es választási estét, egyértelműen látszik, hogy az internet a médiumok sorában már a frontvonalba tartozik. Ugyan a televíziók nézettségével még mindig nem mérhető egy súlycsoportban a web, de a már rendszeresen internetező 3-4 millió magyar jelentős része számára elsődleges információforrássá vált, amihez kiegészítő háttérinformáció, mondhatni illusztráció volt a televízió vasárnap este. Ha figyelembe vesszük, hogy az online médiumokat és csatornákat nem sújtják olyan szabályok, mint az elektronikus médiát, illetve azt, hogy a magasabban kvalifikált, fiatal, városi rétegek inkább az online felületen voltak jelen, akkor a küzdelem már nem is olyan egyenlőtlen. Az internet az idei választásokon legyőzte a tévét.

Forrás: hwsw.hu « Vissza a hírekhez

További
Híreink

2018.05.22 Nagyon fontos és sürgős hírlevél teendők a GDPR miatt

Amennyiben a Wawona hírlevélküldőjét használja kattinson ide és tájékozódjon arról, mi a teendő a GDPR-al kapcsolatban.

2018.05.22 Segítünk honlapja GDPR-nak történő megfeleltetésében

2018. május 25-én lép életbe az Unió egész területén egységesen alkalmazandó új adatvédelmi rendelet (GDPR), mely az eddig hatályos adatvédelmi törvényektől nagymértékben eltérő elvárásokat támaszt mindazon vállalkozásokkal szemben, melyek természetes személyek adatait kezelik.

Vegye fel velünk a
Kapcsolatot!

Név:
E-mail:
Telefonszám:
Üzenet:

Wawona Internet Kft.
Székhely, iroda és postacím:
7621 Pécs, Perczel Miklós u. 35.
Tel./Fax: 06 72 227 718
E-mail küldés

Kiemelt referenciáink

autokolcsonzes.charter.hu reszponzív honlap

89 Korszerű, letisztult reszponzív designnal készült el a pécsi Charter autókölcsönző új honlapja. Az oldal háromnyelvű és több autókategóriát is bemutat...

Okosbojler B2C webáruház

88 Legújabb referenciánk az okosbojler.hu reszponzív webáruház. Az "okos" eszközök térnyerése elért erre a területre is. Modern, korszerű és energatakaré...

Elitbor.hu redesign

87 Az elitbor.hu több év sikeres működés után szintet lép és azt a célt tűzte ki magának, hogy az ország elsőszámú borásztai portálja legyen. Ennek érdek...